Scenariusz uroczystości ślubowania uczniów klasy I
Ślubowanie, którego scenariusz chcę przedstawić odbyło się w październiku 2002 r. w Szkole Podstawowej w Trynosach w obecności dyrektora szkoły, nauczycieli, uczniów klas I – VI oraz rodziców. Uroczystość odbyła się na korytarzu, odpowiednio udekorowanym na tę okoliczność.
1. Wprowadzenie flagi państwowej. 2. Wysłuchanie hymnu narodowego. 3. Powitanie wszystkich zebranych na uroczystości. 4. Przemówienie dyrektora szkoły. 5. Powitanie uczniów klasy I przez uczennicę z Samorządu Uczniowskiego.
Drodzy Mali Przyjaciele! Od września tworzycie wraz z nami wielką szkolną rodzinę. Wiecie, że w rodzinie każdy oprócz praw ma swoje obowiązki, które powinien solidnie wypełniać. Naszym wspólnym obowiązkiem jest przede wszystkim pilna nauka. Do niej wdrożą Was nauczyciele i rodzice. My starsi koledzy podamy Wam pomocną dłoń. Korzystajcie z naszych szczerych rad i pomocy. Możecie zawsze zwracać się do nas ze wszystkimi trudnymi sprawami. Wiemy, że tych może być dużo. My pomożemy Wam. Mała Koleżanko, Kolego- pamiętajcie, jesteśmy Waszymi starszymi siostrami i braćmi, którzy służyć Wam będą pomocą, gdy szkolne życie okaże się trudne. Uśmiechnijcie się, bo w szkole jest radośnie i wesoło.
Uczennica klasy VI recytuje wiersz: Wszystko, wszystko dziś dla pierwszej klasy Uśmiech słońca, kolorowe astry I ten wierszyk, które starsze dzieci Dla Pierwszaków mówią z pamięci Chodźcie śmiało do szkoły Pierwszacy Do zabawy wspólnej, do pracy Szkoła drzwi swe otwiera gościnnie Szkoła dzisiaj serdecznie Was przyjmie.
Część artystyczna w wykonaniu uczniów klasy I
/ Na melodię „Mam chusteczkę haftowaną”/ Mam ubranko śliczne, nowe granatowe wstążki, mam tornister, a w tornistrze same nowe książki. Minę także mam nowiutką taką szkolną minę, bo do szkoły właśnie idę na ósmą godzinę. Zaraz przyjdą wszystkie dzieci zaraz się spotkamy, no i wcale się nie boję i nie trzymam mamy. Uczeń I My uczniowie pierwszej klasy serdecznie witamy wszystkich gości na uroczystości pasowania. Uczymy się już miesiąc więc zgodnie stwierdziliśmy, że pragniemy zostać prawdziwymi uczniami tej szkoły. Uczeń II By zasłużyć na to zaszczytne miano pragniemy wierszami i piosenkami udowodnić, że jesteśmy tego godni.
Wszyscy uczniowie klasy I śpiewają piosenkę.
Jestem uczniem.
1. Idę do szkoły a ze mną przyjaciele. Śpiewam wesoło, bo przygód czeka wiele. Ref. Kim ja jestem ? Wie każdy z was! Do pierwszej klasy idę pierwszy raz. 2. Niosę tornister w nim książki i zeszyty. W nowym piórniku mam kredki, długopisy. Ref. Kim.................
Wspólna recytacja wiersza pt. „ Pierwszaki”. Uczniowie maszerują w miejscu, odpowiednio gestykulują rękami.
Idą pierwszaki – dawne maluchy jeden w drugiego to same zuchy. Buzie umyte i ręce czyste, każdy na plecach dźwiga tornister. Z bijącym sercem stajemy przed szkołą, jak nam tu będzie? – CHYBA WESOŁO!
Uczeń III „Pierwszak”
Jestem bardzo wesoły, bo idę już do szkoły. Piaskownicę zostawiam bez żalu. Książki niosę w tornistrze od czystości aż błyszczę. Przecież jestem już Pierwszak nie Maluch.
Piosenka zaśpiewana razem: „ Mam siedem lat” Mam siedem lat i jestem wesoła, mam siedem lat i czeka na mnie szkoła. Z nowymi kolegami poznamy świat, oni także mają siedem lat. Mam tornister, worek i kapcie no i chyba już rozpoznacie, że jestem uczennicą I „A” chłopcy z mojej klasy to są asy.
Uczeń IV Gdy witamy się ze szkołą, wszystkim robi się wesoło, wszyscy śmieją się przyjaźnie, z przyjaciółmi zawsze raźniej.
Uczeń V Wspólnie uczyć się jest miło, choćby to niełatwe było. A gdy komuś idzie gorzej, to ktoś zawsze mu pomoże.
Uczeń VI Każdy w klasie pilnie ćwiczy, czyta, pisze, kreśli, liczy. I zdobywa wiedzę stale, żeby świat poznawać dalej.
Udział bierze sześcioro dzieci w inscenizacji wiersza pt: „ Literki”.
Raz literki w abecadle chciały się zabawić i kłóciły się zajadle, jak by się ustawić. A - krzyczało: chcę być pierwsze! Ale B nie chciało, C i D zgubiły wiersze, E pod stół zleciało, O toczyło się, toczyło, aż w kałamarz wpadło. Tak o miejsca się kłóciło całe abecadło. Nagle słychać głosik Anki: „ Cicho mi w tej chwili! Marsz literki do czytanki, jak was ustawili”.
Uczeń VII „ Dyżurny” Choć dzwonek nie dzwoni Choć w klasie pusto, już starłem tablicę i świeci jak lustro. Podlałem roślinki, niech rosną zdrowe. Gdy przyjdą dzieci – wszystko gotowe. Piosenka zaśpiewana razem „Roślinki w klasie mam”.
Ref. Roślinki w klasie mam i bardzo o nie dbam. Co lubi każda z nich, wie Jola, Kuba, Zbych.
1.Paprotka okiem zerka na Jędrka i Roberta. Zielone listki małe dziękują za zraszanie
Ref. Roślinki.....................
2. To stare kaktusisko, co kolce ma jak szpady, wystawia je do słońca, nie szuka z nikim zwady.
Ref. Roślinki.....................
Wiersze o tematyce patriotycznej.
Uczeń VIII „ Barwy Ojczyste”
Powiewa flaga gdy wiatr się zerwie, a na tej fladze biel jest i czerwień. Czerwień to miłość, biel serce czyste. Piękne są nasze barwy ojczyste. Biel, czerwień i orzeł biały, wszędzie są z nami. Jesteśmy dziećmi tej ziemi małymi Polakami.
Uczeń IX i X
Kto ty jesteś? Polak mały. Jaki znak twój? Orzeł biały. Gdzie ty mieszkasz? Między swymi. W jakim kraju? W polskiej ziemi. Czym ta ziemia? Mą ojczyzną. Czym zdobyta? Krwią i blizną. Czy ją kochasz? Kocham szczerze. A w co wierzysz? W Polskę wierzę.
Uczennica klasy VI
Koleżanki i koledzy!
Pięknie śpiewacie i recytujecie, ale czy zagadki rozwiązywać umiecie? Przekonamy się!
1. Zagadka łatwa każdy to przyzna, jak się nazywa nasza Ojczyzna? Polska
2. Przyszedł do szkoły bardzo przejęty, lecz później stał się już uśmiechnięty. Nigdy nie zapomina swego tornistra gdyż jest to ........................ Pierwszoklasista
3. Taka kula kolorowa do zabawy wciąż gotowa lubi toczyć się i skakać bardzo trudno jest ją złapać. Piłka
4. Biegnie dróżką Małgorzatka ma w koszyczku cztery jabłka. Ile jabłek jej zostanie, gdy zje wszystkie na śniadanie? Nic
Myślę, że dzieci udowodniły, że potrafią myśleć logicznie, bo zagadki rozwiązały nadzwyczaj sprawnie. Czy zgadzacie się ze mną? Tak
Dyrektor szkoły dziękuje klasie I i pani wychowawczyni. Wygłasza krótkie przemówienie.
Przewodniczący SU podaje komendę:
POCZET FLAGOWY WYSTĄP!
DO ŚLUBOWANIA.
Wszyscy stoją na baczność .Pierwszaki podnoszą dwa palce prawej ręki do góry i za wychowawcą powtarzają tekst:
ŚLUBUJĘ UROCZYŚCIE BYĆ DOBRYM UCZNIEM, DBAĆ O HONOR MOJEJ KLASY I SZKOŁY. BĘDĘ UCZYŁ SIĘ DOBRZE. CHCĘ SŁUŻYĆ POMOCĄ SŁABSZYM. BĘDĘ SZANOWAŁSWOICH NAUCZYCIELI, PRZEŁOŻONYCH, RODZICÓW.POSTAWĄ SWOJA BĘDĘ SPRAWIAŁ RADOŚĆ WYCHOWAWCOM I RODZICOM BY WYROSNĄĆ NA DOBREGO CZŁOWIEKA I WZOROWEGO POLAKA PO ŚLUBOWANIU. SPOCZNIJ. POCZET FLAGOWY WSTĄP.
Poczet flagowy opuszcza korytarz. Do uczniów podchodzi dyrektor i dokonuje aktu pasowania na ucznia. Dużym ozdobnym ołówkiem przepasanym biało- czerwoną wstążką dotyka lewego ramienia ucznia, mówiąc:
PASUJĘ CIEBIE NA UCZNIA KLASY PIERWSZEJ. WITAM W SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ.
Zobowiązanie uczniów klasy I
My uczniowie klasy I zobowiązujemy się być pilnymi w nauce, wzorowymi w zachowaniu, godnie reprezentować dobre imię naszej szkoły.
Wychowawca wręcza uczniom AKT MIANOWANIA.
Przedstawiciel SU wręcza drobne upominki.
Robimy wspólne zdjęcie. Matki zapraszają pierwszaków i nauczycieli na przygotowany poczęstunek.
Opracowała mgr Maria Kania (Mariek)
|